ORI AND THE WILL OF THE WISPS

En son güncellendiği tarih: Mar 18


Ori and the will of the wisps,moon studios tarafından unity oyun motoru kullanılarak geliştirilen, xbox game studios tarafından yayıncılığının yapıldığı,ilk oyun olan blind forest'tan sonra 11 şubat 2020 tarihinde piyasaya sürülmüş bir metroidvania oyunu.İlk oyundaki platforming oynanış mekaniklerinin üzerine bu kez kombat kısmına biraz daha fazla odaklanmış gibi duran will of the wisps bakalım oyunculara ummuduğu deneyimi sunabilmiş mi?Oyunumuzu incelerken oynanış,hikaye ve grafiklere odaklanarak oyunu değerlendireceğiz.

İlk olarak ori'nin anlattığı hikaye ile başlayalım.Ori'nin ilk oyunu piyasaya çıktığında limbo,inside ve hatta jounery'i de dahil edebileceğimiz,sonrasında gelecek olan birçoğuna esin kaynağı olan bu oyunlar,hikayeyi anlatma şekli olarak sessizliği tercih ediyordu.Ancak olay da tam olarak bu sessiz tavırları ve hikayeyi anlatmaya çalışma çabası içerisinde olmamalarına rağmen,oyuncuya hikayeyi merak ettirmeyi başarabilmesi ve hikaye anlamında oyuncuyu içine çekebilmesinde yatıyordu.Ori'nin ilk oyunu da keza hikaye tarzı olarak bu furyaya katılmış bir oyundu.Yeni oyunu olan will of the wispsde de,hikaye anlatım tarzı olarak hemen hemen aynı durum olduğunu söylesem yanlış olmaz sanırım.Hikaye olarak bir arkadaşlık temasını konu alan oyunumuz,oyun boyunca yaşadığınız maceraları bu arkadaşlık teması üzerine inşa ediyor.Oyunun yaratılmış olan evreni zaman zaman birtakım diyaloglar ile anlatılıyor olsa da,çoğunlukla sizi görsel dizaynı ile içine çekmeye çalışıyor ve büyük oranda sizi hikayeyi düşünmeye iterek olayları ve içinde bulunduğunuz evreni sizin anlamlandırmaya çalışmanızı istiyor.İnanılmaz ketum bir tutum sergilememesine rağmen ori,hikaye olarak oyuncuya çok da bir şey vermiyor,ancak buna rağmen sizi etkileyebiliyor oluşu ve hikayeyi merak etmenize sebep olması ile oldukça başarılı bir iş ortaya koyuyor diyebilirim hikaye anlamında.Çok da fazla spoiler'a girmemek için işin hikaye kısmını kısa tutuyorum ve hikayenin oyunun güçlü taraflarından olduğunu,mutlaka deneyim etmek isteyeceğiniz duygusallıkta işlendiğini ekleyerek oynanış kısmına geçiyorum.


Ori,tür olarak bir metroidvania oyunu.Her metroidvania oyununda olduğu gibi elimizde büyük sayılabilecek bir harita,bu haritada ilk başta gidebileceğimiz ancak kısıtlı olan yeteneklerimiz sebebiyle de gidemeyeceğimiz ve ulaşamayacağımız yerler mevcut.Oyunun temelinde ori'ye gerekli yetenekleri kazandırıp daha sonrasında haritada bulunan, öncesinde ulaşamadığınız alanlara giderek ilerlediğiniz bir yapısı var.Metroidvania tanımının tam anlamıyla karşılığı ori.Türünün çok başarılı bir örneği.Oyunun başında ori'nin kontrolünde verdiği o güçsüzlük hissiyatı,oyun içerisinde ilerledikçe yavaş yavaş kaybolmaya başladığı gibi aynı zamanda kazandığınız yetenekler ile haritada ilerlemenizin de sağlanmış olması,gelişim hissiyatını sonuna kadar veriyor oyuncuya.Çok büyük oranda platforming öğelerinden oluşan oyunumuz da buna hemen hemen yakın bir deneyim sunan bir aksiyon sistemi de bulunuyor.İşin aksiyon kısmı ori'nin atanabilir tuşlarda aynı anda 3 adet bulunan yetenekleri ve elinde düşmanlarına hasar vermek için kullanabildiği bir kılıcı ile oluyor.Öyle aman aman büyük bir düşman çeşitliliği sunmayan aksiyon kısmında,çeşitliliğin temeli ori'ye kazandırdığınız yeteneklerde yatıyor.Pasif olarak daha yüksek hasar vermenizi sağlayan yetenekler olduğu gibi,aktif bir şekilde aksiyon sırasında kullanabildiğiniz yeteneklerinizle düşmanlarınıza saldırıyorsunuz.İşin aksiyon kısmı oldukça başarılı ve pürüzsüz bir şekilde çalışıyor.Oyundaki Boss savaşları ise,yani işin bu noktada aksiyon tarafından ziyade görsel anlamdaki görüntüsü ve sizi soktuğu atmosfer daha bir dikkatimi çekti benim.Çünkü boss savaşları belirli bir pattern üzerine kurulmuş durumda ve bir kere o pattern'ı anladıktan sonra pek de bir olayı kalmıyor maalesef.Canı biraz fazla olan normal düşmanlar gibi hissettiriyorlar.Platforming tarafında ise oyun çok başarılı.Kazandığınız her bir yetenekten sonra oynanış kısmı birden fazla yönde çeşitlilik gösteriyor.Kazandığınız bir yetenekten sonra düşmanlarınızın saldırılarını harita da gezinmek için ya da onlara zarar vermek için kullanabiliyorsunuz.Düşmanları öldürerek ya da öldürmeden alanlardan geçebildiğiniz gibi,birbirlerine zarar vermelerini sağlayarak ya da onların işini kendiniz de bitirerek ilerlemeyi sağlayabiliyorsunuz.Yani işin bu noktasında cidden başarılı oyun.Ufak tefek değişiklikler ile sağladığı oynanış çeşitliliği muazzam.Bir de bunlara akıllıca dizayn edilmiş bölümler ve ilginç konseptteki mekanikler eklenince...Tadından yenmiyor diyebilirim.Oyun ile ilgili bahsetmek istediğim birkaç eksiyi ise şu şekilde sıralayabilirim.Öncelikle oyunda ilginç bir problem var ki o da normalde o an gidemeyeceğiniz bir yere sanki gidebilecekmişsiniz hissiyatı vermesi.Çok sık olmuyor bu durum ancak olunca da insanı zaman zaman sinir edebiliyor.Bir diğer eksi ise biraz daha göreceli diyebilirim sanırım, o da şu harita da bir yere gitme mevzusu.Ben bu oyunda gitmek istediğim yeri daha pratik görebileceğim bir harita görüntüleme sistemini aradım açıkçası.İlerledikçe karışan harita yapısı ile gitmek istediğim yere ulaşmak için dakika başı haritayı aç kapa aç kapa yapmak zaman zaman bezdirdi beni.Ve oyunun en büyük eksisine geliyorum.Maalesef ori,az biraz ucundan optimizasyon kusurları olan bir oyun.2060 ekran kartı olan bilgisayarda çok nadir takılmalar yaşarken,1050 ti ekran kartı olan bilgisayarda ise çok can sıkmamakla birlikte göze daha çok batan takılmalar ve donmalar yaşadım oyunda.İnternette yaptığım ufak bir araştırmayla da bazı kişilerin de aynı sıkıntıları veya oyunun bug'lanması gibi sorunları yaşadığını gördüm.Konsol tarafında böyle bir sıkıntı olduğunu düşünmüyorum.Bununla birlikte kısa zamanda düzeltileceğini de düşünüyorum.En büyük eksisinin bile oldukça küçük ve muhtemelen halledilecek bir teknik sıkıntı olduğunu söyleyebilirim sanırım.


Son olarak grafiklere gelecek olursak,yani ne diyebilirim ki.Metroidvania türünü harika bir şekilde yansıtan oynanış mekaniklerine rağmen yine de ön plana çıkmayı başarıyor olması grafik kalitesinin kanıtı niteliğinde zaten.Sanatsal bir yapım ile karşı karşıya olduğunuz daha ilk dakikalardan belli oluyor.Oyundaki görsel dizayn sanatsal anlamda inanılmaz başarılı.Oynarken sizi büyüleyen manzaralarla ve animasyonlar ile karşılaşmanız hiçten bile değil.İşin grafik kalitesi ile ilgili söylenecek çok şey olsa da gereksiz yere uzatmamak adına harika bir sanat eseri diyerek geçmek istiyorum bu kısmı.

Oyunu kimler almalı kısmına gelirsek de,eğer ki side-scroll 2 boyutlu platforming oyunlarını seviyorsanız,metroidvania tarzı oyun türü de ilginizi çektiğse,bu hikayesiyle oynanışıyla sizlere gerçekten keyifli bir deneyim sunacak olan ori'yi tavsiye edebilirim.Oyunu tavsiye edemeyeceğim kesim ise, bu tarz oyunlardan daha aksiyon ağırlıklı bir şeyler bekleyenler olabilir.Her ne kadar ilk oyuna göre aksiyon kısmı arttırılmış olsa da,işin bulmaca,platform ve keşif tarafı hala çok daha ön planda kalmış durumda.Ancak yine de sırf hikayesi için bile deneyim edilebilecek bir yapım kendisi.50 liralık steam ücretini hak ettiği gibi game pass'e eklenmiş olmasıyla da fiyatını asla dert etmeden alabileceğiniz ve nereden nasıl alırsanız alın oynadıktan sonra her kuruşuna değecek bir oyun ori.Tabi işin şu teknik kısmıyla ilgili sıkıntılar can sıkıcı ancak kısa zaman içinde düzeltilmesi muhtemelen bir sorun gibi duruyor.


HİKAYE:85

OYNANIŞ:85

GRAFİK:90


ORTALAMA PUAN:86

METACRİTİC PUAN:89



0 görüntüleme