PALADİNS VS OVERWATCH


Paladins de Overwatch da online odaklı fps türündeki rekabetçi oyunlar.Aralarındaki benzerlik ise ilk bakışta herkesin dikkatini çeken nokta oluyor.Overwatch'un sektörde daha bilindik ve profesyonel olan bilizzard tarafından geliştirilmesi ve oyunun reklam bütçesinin haliyle hi-rez gibi indie sayılabilecek ve daha az duyulmuş bir firma tarafından geliştirilen paladins'e oranla daha fazla olması, Overwatch'un Paladins'e oranla daha çok akıllarda yer etmesine sebep oldu.En azından işin reklam boyutu bu yönde gelişti.Dahası birçok oyuncu tarafından Paladins bir Overwatch çakması olarak görüldü.Ancak Paladins'in ücretsiz oluşu tüm ön yargılara rağmen oynanmasını sağladı.Oyunda oyuncular tarafından bir hayli sevildi doğrusu.Ancak Paladins'in bir Overwatch çakması olduğu düşüncesi akıllara kazındı.Peki durum gerçekten öyle miydi? Paladins yalnızca Overwatch'u kopyalayan,onun ücretsiz bir muadili miydi? Öncelikle bu soruya yanıt vermek istiyorum.İlk olarak oyunların çıkış tarihlerine bakacak olursak Overwatch mayıs 2016'da, Paladins ise eylül 2016'da piyasaya sürülüyor.Ancak Paladins 2015 yılında erken erişim ile ilk olarak oyuncuların beğenisine sunuluyor, Overwatch ise hepsinden önce 2014'te duyuruluyor.Bana kalırsa bu tarihlere bakarak söylenebilecek en net şey, her iki oyunun aynı zaman diliminde geliştirildiğini de göz önüne alarak, bu oyunların birbirinin çakması olmadığıdır.Keza oyun geliştirmeyle ilgili biraz bilgisi olan herkes, konseptini yalnızca bir oyunu kopyalamak üzerine kurmuş olan bir oyunun kopyaladığı oyun ile aynı tarihlerde piyasaya çıkamayacağını söyleyecektir.Bilizzard oyunun geliştirilme safhasında doğal olarak birçok şeyi gizli tutuyordu.Hi-rez tarafından, kendini overwatch bilgilerini araklamaya adayan bir ajan timi kurulmadığını da göz önüne bulunduracak olursak, bu sonuca ulaşabiliriz diye düşünüyorum. Eğer Overwatch çakması bir oyun görmek istiyorsanız, Heroic mission adlı oyuna bakmanızı tavsiye ederim.

Gelelim işin asıl kısmına, yani oyunları; oynanış mekanikleri,sağladığı çeşitliliği,artıları ve eksileri yönünden değerlendirmeye.Oynanabilir karakterlere bakıldığında görsel benzerlikleri bir yana dursun, her ne kadar bazılarının oynanış mekanikleri birbirini çok andırsa da Overwatch'daki mekaniklerin daha iyi olduğunu söyleyebilirim.Bunun nedeni ise aslında bireysel olarak karakterlerin mekaniksel oynanışından ziyade,oyunun bütünündeki denge ile alakalı. Overwatch'da karakterler arasındaki denge Paladins'e oranla daha iyi sağlanmış durumda.Zaman zaman spesifik olarak ''OP'' olabilen karakterler ya da skiller olsa da, bu durum Paladins'e oranla bir hayli az.Paladins'de çok bariz bir şekilde oyun içi denge problemi var.Özellikle yeni bir şampiyon oyuna eklendiğinde iyice zıvanadan çıkıyor bu durum.Örnek vermek gerekirse,oyuna İmani ilk geldiğinde ulti'si o kadar OP'ydi ki, yani hangi akla hizmet neden bu şekilde geliştirildi cidden anlaması zor bir durumdu.Hi-rez'in bu durumu düzeltmesi de bir hayli uzun sürdü.Tabi orası işin farklı bir boyutu.Hi-rez'in oyuncuları dinlemekle ilgili de sıkıntıları var.

Tek dertlerinin kozmetik satmak olduğunu düşündürüyorlar insana. Overwatch bu iki durum açısından Paladins'in bir hayli önünde.Oynanışsal olarak aynı temeller üzerine kurulu olan iki oyunda takım oyununa odaklı.Paladins'de kişisel performansınızla maçı kazanmak biraz daha olağan olsa da,Overwatch'da boyle bir durum pek söz konusu değil.Olduğu oluyor elbette ama Paladins'deki kadar değil kesinlikle. Overwatch'da daha iyi bir takım oyuncusu olmanız gerekiyor eğer kazanmak istiyorsanız.Overwatch da maçlar 6v6 oynanırken,Paladins'de 5v5 şeklinde gerçekleşiyor.Oyun modları açısından, her iki oyunda da bir alan ele geçirme ve bir de yük taşıma olarak 2 ana modu bulunuyor.Paladins'de buna ek olarak team death maç modu da mevcut,fakat Paladins'de Overwatch'da olan günlük,haftalık ya da aylık değişen farklı oyun modları bulunmuyor.Zaman zaman dönemsel olarak yalnızca 1 oyun modu oyuna eklenip belirli sürenin sonunda oyundan çıkarılıyor.Bu anlamda Overwatch'un daha iyi bir çeşitlilik sağladığını söyleyebilirim.

Oyunlardaki rank sistemine bakacak olursak,bana kalırsa ikisininde çöp olduğunu söyleyebilirim.Overwatch için bunun sebebi geliştirici tarafından kuralların sürekli değiştirilip belirli bir düzen oturtulamamış olması.Paladins için ise problem rank maçlarından önce şampiyon seçme ekranında gerçekleşiyor.Moba tarzını benimsemiş olan oyun, sıralı seçim sistemi üzerinden yürüyor.5v5 maçlarda 10 kişinin tek tek, her birinin 40-50 saniye süreyle bir şampiyon seçmesini beklemek 9. veya 10. sırada seçim yapacak olduğunuz bir oyun başında inanılmaz sıkılmanıza sebep oluyor.Üstelik oyunun başlaması da bir hayli zaman alıyor.Neyse ki bu sistem normal oyun modlarında mevcut değil.Bahsedilmeye değer bir diğer farklılık da oyun içerisinde gerçekleşiyor.Overwatch'da aynı oyun içinde istediğiniz kadar hero'yu seçebiliyorsunuz.Öldüğünüzde veya kendi arzunuzla ana üssünüze dönerek hero'nuzu istediğiniz an değiştirme şansınız var.Paladins'de ise oyun başında seçmiş olduğunuz şampiyonu oyun sonuna kadar oynamak zorundasınız.Hangi sistemin daha iyi olduğu bana kalırsa tartışmaya oldukça açık.Tamamen hangi tarzı sevdiğinize bağlı bence.Ancak Overwatch'daki sistemin taktiksel çeşitlilik yarattığını söylemeliyim.Paladins'de olan ve oyunu Overwatch'a nazaran daha özgün yapan özelliği ise şampiyon kartları ve oyun sırasındaki credits dükkanı.Şampiyon kartları oyuna girmeden önce her şampiyon için kendi isteğinize göre ayarlanıyor ve ayarladığınız şampiyonu tamamen size özel yapıyor.Bu durum karşı takımda sizinle aynı şampiyonu seçen oyuncu ile sizin şampiyonunuzun aynı olmamasını sağlıyor ve bir çeşitlilik yaratıyor.Oyun içindeki credits dükkanı ise aynı moba tarzında olduğu gibi şampiyonların birtakım özelliklerini arttıran itemlerle dolu.Buda yine oyun içerisinde belirli bir oranda çeşitlilik sağlıyor.Overwatch tarafında ise bu duruma karşılık gelen herhangi bir özellik bulunmuyor.Paladins için bahsedilebilecek bir sorun ise 40'ın üstünde şampiyon olması bazı şampiyonların oynanışsal olarak çok benzer olmasına sebep oluyor.Sayı fazla ama kalite açısından aynı şeyi söylemek zor.Ama bana kalırsa Paladins'deki en büyük sorun tüm şampiyonların açık olmaması.Bunların hepsini gerçek para vermeden açmak imkansız ve belli bir süre sonra sürekli aynı şampiyonlarla oynamak biraz sıkıcı olabiliyor.Overwatch içinse böyle bir eksi söz konusu değil.


Genel itibariyle kabaca oyunların arasındaki benzerlikler ve farklar bu şekilde.Bana kalırsa Overwatch daha çok ön plana çıkıyor ancak bunun esas sebebi Paladins'deki teknik sorunlardan kaynaklı.Oynanış zevki açısından ikisi arasında pek bir fark yok ve ikisi de bir hayli zevkli diyebilirim.Bir taraf seçmeye ise kesinlikle lüzum yok.Her iki oyunu da oynamanızı tavsiye ederim.Paladins ücretsiz olduğu için bu konuda bir adım önde gibi duruyor.Grafiksel olarak da bence fark yok.Evet kör değilim, Overwatch çok daha iyi duruyor ancak Paladins'deki grafiklerde göz kanatmaz ,her türlü gideri var.

0 görüntüleme